Tæm katastrofetankerne og lad livet spire

maj 19, 2020

Det er ikke forkert at reagere med ængstelse og panik, når vi konfronteres med en reel trussel som at møde et vildt dyr, hvilket heldigvis sjældent sker på vores breddegrader. Men selv om vi er grundlæggende okay (ikke er dødeligt syge eller tilsvarende), går de fleste af os alligevel rundt med en konstant følelse af ængstelse, ofte med en snert af katastrofe, og hvordan kan det lige være?

Det er godt at lære at tæmme sine egne indre vilde dyr, som konstant jager en skræk i livet på os. Katastrofetankerne, der fortæller os at vi ender som posedamer eller -mænd, hvis vi ikke gør dit, dat og dut, som samfundet foreskriver. 

Nogen gange er livet stinkende hårdt og besværligt, og de episoder kan få os til at tænke negativt om os selv og om livet generelt. Desværre er besværlighederne en del af konceptet her på planeten.

Det er muligt at lære os selv at opbygge en tillid, der handler om, at livet vil os det grundlæggende godt. At vi kan læne os tilbage og være trygge med en forvisning om, at ‘universet’ (eller hvad vi nu vælger at kalde den kraft, der holder alting sammen) tager sig af os. Finde ind til kærligheden bag det hele. Men vi afholder os selv fra at mærke denne tryghed, fordi vi tror vi skal klare alting selv, kontrollere os ud af alting og fjernstyre tilværelsen med vores hjerner. Som iøvrigt kun gør alting meget værre, desværre… 

Jeg har selv mærket tyngden af mine egne tanker – også før, jeg vidste det var mine tanker, der skabte den. Jeg troede bare, mit liv skulle være præget af mismod og tvivl. Det var sikkert pga. svigt i min barndom, og det var der ikke noget at gøre ved.

Indtil jeg en dag tog den beslutning, at jeg ikke ville være i den tunge energi mere.

Men for at komme ud af mit ‘loop’, blev jeg nødt til at gøre en aktiv indsats for at præge mine tanker til at køre ad nye og positive spor. 

Mindfulness-forskning har vist, at vores tanker automatisk vil søge det problemfyldte, fordi tankerne elsker at gnave i alt, hvad der kan skabe bekymring. Desværre er det tankernes natur. ‘Fake it till you make it’ kan bruges i denne forbindelse, for i starten kan det være nødvendigt at BILDE DIG SELV IND, at alt er godt, også selv om alt ikke føles godt. Det er her, mange stopper op og lader sig provokere og kommer med indvendinger. Men dine tanker, følelser og handlinger har bragt dig til, hvor du er i dag. Og dine tanker, følelser og handlinger, hvis de ændres, kan bringe dig til et andet sted i fremtiden. Vores tanker skaber følelser i vores kroppe, der får os til at handle på forskellig vis, som i sidste ende skaber de resultater, vi står med.

Så det kræver en aktiv indsats for at skabe nogle nye og mere gavnlige overbevisninger. Det er ikke nok at sige det én gang om dagen, hvis resten af din dag er inficeret af negative tanker. Derfor kan det være en god idé at gøre en ny positiv overbevisning til et ‘mantra’ du stille og kærligt kan gentage inde i dig selv (læg evt. dine hænder over hjertet) i situationer, hvor dine tanker normalt ville køre på autopilot. 

Nye positive overbevisninger kan være:

Jeg er tryg og fri til at handle, som jeg vil

Jeg elsker og accepterer mig selv

Alting løser sig altid for mig

Jeg skaber selv mit liv

Jeg stoler på min intuition og handler efter den

Med mindre du selvfølgelig på munkemanér evner at gøre dig helt fri for tanker – hvilket er en udfordring af de helt store – er det langt bedre at præge dig selv med positive tanker end negative. Det kan i sidste ende ændre din livsbane og give dig en sandere fornemmelse af, hvem du egentlig er, og hvad du formår. De positive tanker beroliger nemlig dit system, så du kan synke dybere ind i din essens og nå ind til dit indre skatkammer af personlige ressourcer. 

HENT MIN GRATIS E-BOG ‘FRA TRISTHED TIL TRIVSEL’

Nyttige tips og let tilgængelige øvelser til at finde indre ro midt i en urolig tid. På bare 12 sider lærer du, hvordan du hjælper dig selv til større stabilitet og selvomsorg.

Og hvorfor det er smart at have kontakt med roen på daglig basis, hvis du ikke trives pga. dtress, tankemylder eller indre og ydre pres.

 

Skriv op til nyhedsbrevet og e-bogen her

You have Successfully Subscribed!