Når du mediterer, tillader du ikke kun dig selv at slappe af og give slip på den ydre verden, men også at fornemme din KROP. 

Kroppen overses meget ofte i vores daglige liv, undtagen fra når vi træner måske, og vi bruger kroppen som et slags værktøj. Det er kroppens ‘nyttefunktion’, men kroppen er også til for at mærkes, så vi kan forstå os selv bedre. Den sender os nemlig konstant og hele tiden beskeder.

Stilheden er i din krop lige her og nu  

Ofte leder vi efter stilhed, enten i naturen eller inde i os. Vi tror, vi skal ‘berolige krop og sind’ for at føle stilhed, men sandheden er, at vi har den i os hele tiden. Så det kan faktisk godt lade sig gøre at lukke øjnene og mærke stilheden med det samme.

Når jeg laver sessioner med en klient, inkluderer jeg altid en slags guidet meditation. Det hjælper hende med at slappe af, mærke sig selv, give slip på spændinger. 

 Den enkle gestus ved at placere en hånd på sit hjerte kan få os til at føle sig tryg, sikker og støttet. 

 Klienten fortæller mig undertiden, at hun er overrasket over, at hun føler glæde eller lettelse i det øjeblik, hun tuner ind på sin krop.

Det er ikke så mærkeligt, da kroppen er en ven, der længes efter at mødes med dit mentale selv. 

 Når du – dit daglige, mere mentale selv – forbinder sig med din krop, kan det give følelsen af et indre smil. Af at møde dig selv på en ny måde. Det kan også give inspiration, klarhed eller en følelse af udrensning.

Åndedrættet er vejen næsten uanset hvilken ‘meditationsteknik’, du benytter. Det er genvejen ned i kroppen, for så snart du mærker bevægelsen af åndedrættet i brystet eller maven, er du jo allerede i kroppen.

Det er ikke altid sådan, men en jævnlig ‘indtjekning’ i din krop vil før eller senere give dig denne oplevelse.

Her er en lille øvelse:

Mærk dit åndedræt med støtte

Læg en hånd på dit hjerte ca. på brystbenet  og mærk håndfladen mod området. Få fornemmelsen af, at du støtter dig selv med denne hånd, som hvis du var en kærlig ven for dig selv. Luk så øjnene, hvis det føles fint nok at gøre og mærk varmen fra hånden. Mærk indåndingen bevæge sig i overkroppen, fra næsen gennem brystkassen og ned til maven – pust så langsomt ud gennem munden. Tag fem eller flere af den slags lange ind- og udåndinger. Lav ryggen mere rank på indånding og sænk skuldrene lidt mere på udånding.

Du kan flytte hånden ned, når du har lyst til det. Men du kan også lade den ene hånd være på brystbenet og placere den anden hånd på maven, så du mærker bevægelsen af åndedrættet både i brystet og i maven.

Efter et stykke tid med denne øvelse, vil du begynde at mærke roen forplante sig ud i dine celler, og du vil begynde at få en fornemmelse for kroppens intelligens og at den gerne vil kommunikere med dig.

Hvis du kan tænke dig en udvidet og kærlig guidet version af denne øvelse, som også indeholder bekræftelser og visualisering, som virkelig vil give dig en følelse af indre ro og styrke, så skriv til mail@tofteyogacoaching.dk, så vil du kort efter modtage vejledning til hvor du finder lydfilen.

Held og lykke med at forbinde dig med kroppen, din ven. Det er indsatsen værd.